In de scheepvaartsector wordt in toenemende mate ingezet op digitalisering en automatisatie. Er lopen in België en daarbuiten dan ook talrijke innovatieve projecten rond autonome scheepvaart. Een mooi voorbeeld daarvan is Project Mahi.

Een Belgisch team van 6 jonge ingenieurs is er als eerste ter wereld in geslaagd om de Atlantische Oceaan over te steken met een autonoom voertuig op zonne-energie. Dat is een wereldprimeur van formaat. 

Tijdslijn

Het project ging in 2015 van start met als doel een autonoom voertuig op zonne-energie te ontwerpen om daarmee de Atlantische oversteek te maken. Na vier jaar bouwen lanceerden de Leuvense ingenieurs in 2019 de 'Mahi One' , maar deze eerste poging viel na enkele dagen al letterlijk in het water door een zware storm met golven van meer dan zes meter hoog.

Het team achter het project gaf echter niet op, en eind september 2021 werd de 'Mahi Two' te water gelaten in Spanje. Ondanks enkele technische moeilijkheden onderweg kwam het autonome vaartuig op 14 maart 2022 aan in Martinique (Caraïben). De Mahi 2 heeft daarbij een afstand van maar liefst 8.000 km afgelegd in iets minder dan 6 maanden.

Project Mahi heeft ook geleid tot de oprichting van een commerciële onderneming genaamd MAHI. Dit bedrijf zet sterk in op het vereenvoudigen van maritieme autonomie. Sinds kort is MAHI ook lid van De Blauwe Cluster. Samen maken we werk van een duurzamere blauwe economie.

Enkele leden van het team achter de Mahi 2

Ook lid worden?

De Blauwe Cluster werd erkend door de Vlaamse overheid als zesde Vlaamse speerpuntcluster. Om optimaal van de unieke diensten van de cluster gebruik te maken en voor de verdere uitbouw van uw netwerk is lid worden een troef.