België heeft bijlange niet de grootste vloot ter wereld, maar we beschikken wel over enorm veel expertise op maritiem vlak. Dat wordt door de andere leden van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) erkend met een herverkiezing in de Raad.

De IMO is een gespecialiseerde dochterorganisatie van de Verenigde Naties die ernaar streeft om de wereldwijde scheepvaart veiliger en milieuvriendelijker te maken. Om dat te bereiken, vindt er geregeld overleg tussen de 175 leden plaats met als doel om zo tot internationale regelgeving te komen.  

Het hoogste orgaan van de organisatie is de Algemene Vergadering, waarin alle leden zitting hebben. Het uitvoerend orgaan is de Raad, die uit 40 leden bestaat en in opdracht van de Algemen Vergadering de werkzaamheden van het agentschap uitvoert.  

Op 10 december werden de leden van de Raad voor de periode 2022-2023 bekendgemaakt. Ons land dankt zijn herverkiezing aan het feit dat we in België heel wat onderzoek verrichten dat relevant en belangrijk is voor de internationale scheepvaart. Enkele voorbeelden: 

  • Proefprojecten rond het gebruik van alternatieve brandstoffen;
  • Ontwikkeling van autonome en onbemande vaartuigen; en
  • Impact van onderwatergeluid op het mariene leven.
Leden van de Raad van de IMO (2022-2023)

Categorie A: 10 landen met de grootste belangen binnen internationale scheepvaartdiensten

China, Griekenland, Italië, Japan, Noorwegen, Panama, Rusland, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Zuid-Korea

Categorie B: 10 landen met de grootste belangen binnen internationale zeehandel

Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, India, Nederland, Spanje, Verenigde Arabische Emiraten en Zweden 

Categorie C: 20 landen met bijzondere belangen binnen maritiem vervoer of navigatie

De Bahama's, België, Chili, Cyprus, Denemarken, Egypte, de Filippijnen, Indonesië, Jamaica, Kenia, Maleisië, Malta, Mexico, Marokko, Qatar, Saoedi-Arabië, Singapore, Thailand, Turkije en Vanuatu.

Achtergrondinfo

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) werd opgericht in 1948 en ingesteld in 1958. Het hoofdkantoor van de organisatie is gevestigd in Londen.

Als scheepvaartnatie hecht België veel belang aan de maritieme sector. België is er dan ook al sinds het prille begin bij en heeft een langdurig engagement binnen de organisatie.

Daarnaast is België een groot verdediger van de zeevarenden. Daarom ging ons land als één van de eerste in op de vraag van IMO om zeevarenden prioritair te vaccineren. 

Ook lid worden?

De Blauwe Cluster werd erkend door de Vlaamse overheid als zesde Vlaamse speerpuntcluster. Om optimaal van de unieke diensten van de cluster gebruik te maken en voor de verdere uitbouw van uw netwerk is lid worden een troef.